Wybór formy opodatkowania to już nie lada wyzwanie bo księgowy, doradca podatkowy, podatnik dostał na święta od rządu prezent w postaci poważnej reformy, kolejnej do kolekcji.

Po pierwsze...

...rząd likwiduje kartę podatkową, która jest najprostszą formą opodatkowania mającą wiele zalet. Przede wszystkim nie trzeba prowadzić ksiąg podatkowych, składać zeznań podatkowych, czy wpłacać zaliczki na podatek dochodowy. Podatnicy otrzymują od organu podatkowego decyzję ustalającą wysokość karty podatkowej na dany rok i kwotę tą wpłacają do urzędu skarbowego po uprzednim odliczeniu składki zdrowotnej. Od 1 stycznia 2022 r. nowi podatnicy stracą prawo do złożenia wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej. Kartę podatkową będą mogli jednak kontynuować Ci podatnicy, którzy wcześniej tą formę wybrali. Natomiast zapłaconej składki zdrowotnej już od podatku nie odliczą. Warto wspomnieć, iż karta podatkowa stanowi w całości dochód gmin. Dlaczego o tym piszę? O tym w dalszej części.

Po drugie...

....opodatkowanie na zasadach ogólnych po "Polskim Ładzie" dotknie najbardziej brak odliczenia od podatku składki zdrowotnej. Co więcej, zmieni się podstawa od której będzie obliczana składka zdrowotna. Będzie to 9% dochodu nie mniej niż 270,90 zł. A więc de facto opodatkowanie zwiększyłoby się o 9%. Byłoby tak, gdyby rząd nie wprowadził "na pocieszenie" ulgi dla klasy średniej, która miała zrekompensować straty poniesione wobec braku odliczenia składki zdrowotnej. Dlaczego nie zrekompensuje? Z prostej przyczyny. Składkę zdrowotną odliczaliśmy od podatku, z kolei ulga dla klasy średniej to ulga od dochodu. W żadnym stopniu taka ulga nie zrekompensuje całej straty spowodowanej brakiem odliczenia od podatku składki zdrowotnej. Czy zrekompensuje choć trochę? Zależy od dochodu. Dlaczego? Bowiem ulga dla klasy średniej dla przedsiębiorców obowiązuje jeśli będziemy mieć dochody w przedziale od 68.412 zł do 133.692 zł. A więc jeśli osiągnięmy dochód na poziomie 68.000 zł to z ulgi dla klasy średniej nie skorzystamy. Co również ciekawe ulga ta rośnie od 68.412 w górę osiągając peak w granicach 103.000 dochodu. Ulga będzie obliczana bardzo prostym wzorem, który każdy może łatwo przyswoić tj.:

1. (A x 6,68% – 4566 zł) ÷ 0,17, dla A wynoszącego co najmniej 68 412 zł
i nieprzekraczającego kwoty 102 588 zł,
2. (A x (-7,35%) + 9829 zł) ÷ 0,17, dla A wyższego od 102 588 zł i nieprzekraczającego
kwoty 133 692 zł

Prawda, że prosty ? Przystępny język dla każdego podatnika.
Z drugiej strony, są i korzyści z "Polskiego Ładu". Podwyższono kwotę wolną od podatku do 30.000 zł oraz podwyższono pierwszy próg podatkowy do 120.000 zł.

Po trzecie...

zmiany dotkną również podatników opodatkowanych podatkiem liniowym, który de facto już nie jest liniowy. Generalnie, istotą podatku liniowego powinno być opodatkowanie jednolitą stawką podatku 19% niezależnie od osiągniętego dochodu. Tymczasem już wcześniej wprowadzono daninę solidarnościową (to nowa danina dla najbogatszych – 4% podatku od nadwyżki ponad 1.000.000 zł dochodu) całkowicie zaprzeczając istocie podatku liniowego. "Polskim Ładem" rząd dołożył liniowcom brakiem odliczenia składki zdrowotnej ustalając podstawę obliczenia tej składki na poziomie 4,9% dochodu nie mniej niż 270,90 zł. Jednocześnie w tej formie opodatkowania nie będzie przysługiwać ulga dla klasy średniej. Po tych zmianach podatek liniowy z pewnością nie będzie cieszył
się powodzeniem.

Po czwarte...

...opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych również dotknie brak odliczenia od podatku zapłaconej składki zdrowotnej. Ponadto, wysokość nowej składki zdrowotnej uzależniona będzie od wysokości przychodu. Już 1 stycznia 2021 r. zlikwidowano załącznik nr 2 do ustawy ryczałtowej, w którym był bardzo obszerny wykaz usług, których świadczenie wykluczało z opodatkowania ryczałtem. Ponadto, podwyższono limit przychodu uprawniający do opodatkowania ryczałtem z 250.000 euro do 2.000.000 euro. Nie sposób odnieść wrażenia, że rząd przygotował dogodniejsze warunki do wyboru ryczałtu niż to ma miejsce przy pozostałych formach opodatkowania.

Warto podkreślić, iż wpływy z podatku dochodowego opłacanego w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stanowią dochód budżetu państwa. Niczego nie sugeruję, ale wygląda na to, iż rząd zabrał wpływy samorządom na korzyść budżetu państwa – likwidacja karty podatkowej, odejście od podatku liniowego i niepewnych zasad ogólnych do przystępnego ryczałtu. Wpływy podatkowe z karuzel vatowskich skończyły się, a programy socjalne rząd musi realizować. Wygląda na to, iż te wszystkie zmiany to zabieg taktyczny celem zwiększenia wpływów do budżetu państwa, niekoniecznie od samego podatnika. Ponadto, przedsiębiorców opodatkowanych ryczałtem jest dużo łatwiej kontrolować bowiem na ryczałcie najważniejszy jest przychód z tego względu, iż podatek liczony jest od przychodu. Faktury przychodowe jest łatwiej kontrolować aniżeli koszty podatkowe - czy są one poniesione w celu osiągnięcia przychodów, zachowania, zabezpieczenia źródła przychodów.

Podsumowując

Podsumowując, na wybór najbardziej optymalnej formy opodatkowania wpływ ma dużo więcej zmiennych niż dotychczas. Przekłada się to na czasochłonność i pracochłonność takiej analizy, aby optymalnie dopasować do swoich potrzeb nowy ład prawny. Ponadto, w mojej ocenie w trakcie roku podatkowego niezbędne jest posiadanie kalkulatorów lub stałej opieki doradcy podatkowego, aby na bieżąco śledzić swoją sytuację i podejmować najlepsze dla siebie decyzje podatkowe.

Biuro rachunkowe Taxadvisor w Białej Podlaskiej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bezpłatna Konsultacja